niedziela, 30 października 2016

Puck

Puck jest niezwykle urokliwym miasteczkiem, gdzie czas płynie wolniej, ludzie są sobie bardziej przyjaźni i bardziej ciekawi świata. 
Dekretem z dnia 25.02.1567 roku król Zygmunt August uczynił miasto Puck bazą królewskiej Floty Kaperskiej pierwszym portem wojennym Rzeczypospolitej 
Na jednym z Pierwszych spacerów po przybyciu do puckiej warowni stanąłem nagle oko w oko ze spiżowym kaprem czuwającym na pobliskim wale obronnym. Pojąłem, wtedy, że to tu a nie gdzie indziej powstał port floty kaperskiej, gdzie na co dzień w licznych tawernach kaprów z krwi i kości było pod dostatkiem, że to tu właśnie polski król założył gniazdo kaperskie. 
Tego lata zostałem członkiem - bratem Mesy Kaprów Polskich, w kaperskim Pucku znalazłem gościnę i serdeczną pomoc, postanowiłem więc wesprzeć miejscowe działania na niwie tradycji kaperskich, przybliżyć do Pucka naszą kaperską społeczność Bractwa Wybrzeża zrzeszającej na całym świecie tysiące wybitnych ludzi morza. 
Andrzej Dębiec, który zorganizował pobyt "Czarnego Diamentu" w Pucku planuje tutaj założenie filii legendarnego gdańskiego Klubu Morza "Zejman" i tutaj właśnie chciałby zaprosić regionalny oddział Bractwa Wybrzeża - Gdańską Mesę Kaprów Polskich. W gdańskim "Zejmanie" wielokrotnie już odbywały się jazdy kaperskie. Pomyślałem więc, skoro "Zejman" zaistnieje w Pucku do którego zaczną zaglądać nasi Bracia to czemu nie zorganizować dorocznego Zaffarancho czyli zjazdu krajowego tu, właśnie w Pucku, podczas którego "Czarny Diament" pełniłby funkcję flagowej jednostki Bractwa z czarną kaperska banderą na maszcie. 
Gościna najprawdziwszych kaprów polskich stałaby się przy tej okazji nobilitacją królewskiej twierdzy i podwyższonym notowaniem w rankingach turystycznych. 
Brat Andrzej po wyszykowaniu puckiego "Zejmana" gotów jest podjąć się stałej gościny gdańskich kaprów i dołączyć do miejskich imprez plenerowych, rozpocząć program edukacji morskiej miejscowej społeczności. Nic, tylko działać! 
Co roku w Pucku odbywa się doniosła uroczystość Zaślubin Polski z Morzem. I pomyślałem sobie jeszcze, że jest to po powitaniu mojego jachtu w puckim porcie, kolejna okazja, by polscy kaprowie ponownie zawitali do Pucka. I to już w lutym 2017 roku. 



Słynny konstruktor jachtów Zygmunt Choreń wraz z małżonką Barbarą odwiedzają Kapitana na Czarnym Diamencie.







Generał Mariusz Zaruski


Pomnik Kapra Puckiego


Brak komentarzy: